Gazeta Podatkowa nr 74 (1636) z dnia 16.09.2019
Gdy pracownica urodzi dziecko
Jedna z moich pracownic urodziła dziecko. Jakie dokumenty powinnam złożyć do ZUS, aby ten podjął wypłatę należnego jej zasiłku macierzyńskiego (nie posiadam uprawnień do wypłaty tego świadczenia)? Dodam, że pracownica przed porodem nie przebywała na zwolnieniu lekarskim. (pytanie z dyskusji na www.forum.gofin.pl nr 1236158)
Odpowiedź na pytanie uzależniona jest m.in. od tego, czy pracownica:
- korzystała - na swój wniosek - z urlopu macierzyńskiego przed dniem porodu (taką możliwość przewiduje art. 180 § 2 z uwzględnieniem § 3 Kodeksu pracy - Dz. U. z 2019 r. poz. 1040 ze zm.),
- urodziła dziecko w Polsce czy za granicą,
- ubiega się o urlop rodzicielski.
Wymagane w danym przypadku dokumenty zostały określone w rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie zakresu informacji o okolicznościach mających wpływ na prawo do zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa lub ich wysokość oraz dokumentów niezbędnych do przyznania i wypłaty zasiłków (Dz. U. z 2017 r. poz. 87) - patrz tabela.
Bez wątpienia jednak konieczne jest przedłożenie w ZUS (w formie papierowej lub w formie dokumentu elektronicznego uwierzytelnionego z wykorzystaniem kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP na elektroniczną skrzynkę podawczą ZUS) zaświadczenia płatnika składek, zawierającego stosowne informacje, które w przypadku ubezpieczonego będącego pracownikiem zostały określone w załączniku nr 1 do przywołanego rozporządzenia. W tym celu najlepiej jest skorzystać z opracowanego przez organ rentowy formularza Z-3, podając m.in. dane niezbędne do ustalenia prawa do zasiłku macierzyńskiego i jego wysokości, w tym m.in.:
- czy i na jaki okres udzielono pracownicy urlopu macierzyńskiego i/lub rodzicielskiego z podaniem daty złożenia wniosku o urlop rodzicielski,
- czy w czasie urlopu rodzicielskiego pracownica będzie wykonywała pracę u swojego pracodawcy, a jeżeli tak, to w jakim okresie i wymiarze,
- czy i ewentualnie za jaki okres i w jakiej stawce procentowej został pracownicy wypłacony zasiłek macierzyński.
Dokumenty niezbędne do przyznania i wypłaty pracownicy zasiłku macierzyńskiego za okres urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego
Rodzaj urlopu, za okres którego ma być wypłacany zasiłek macierzyński | W razie urodzenia dziecka | |||||||
w Polsce | podczas pobytu za granicą | |||||||
urlop macierzyński, za okres: | ||||||||
|
|
|
||||||
|
|
|
||||||
urlop rodzicielski | wniosek o udzielenie tego urlopu (zasiłek za okres tego urlopu) oraz oświadczenie pracownicy o:
|
* | Obowiązku przetłumaczenia na język polski nie stosuje się do ww. dokumentów wystawionych na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej oraz państw stron umów międzynarodowych w zakresie zabezpieczenia społecznego, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, w językach urzędowych tych państw. |
www.Zasilki.pl - Zasiłek macierzyński:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.ZasilekMacierzynski.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
16.12.2024 (poniedziałek)
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|